Falu fri

Var idag och besökte Falu frigymnasium. Fick vara med hela dagen, kom dit halv 9 och slutade strax efter 2. Var riktigt Vilket gör den väldigt förberedande inför högskolan. Men självklart är den inte riktigt så hård. Och första året sa de att lärarna hjälpte väldigt mycket, och när man med tiden har kommit in i systemet, då börjar det komma mer och mer ansvar. Vilket är så jag tycker att det ska vara. Att man får vara med själv att bestämma hur man ska lägga upp arbetet tillsammans med läraren gör skolan väldigt induviduell och det tror jag gör att man som elev blir mer engagerad. Självklart tror jag att det kommer bli svårt i början, när man inte är van och så. Och att det tar ett tag innan man kommer in i systemet. Man kan aldrig veta säkert med någon skola hur det verkligen är att gå där. Men det verkar iallafall vara ett bättre alternativ än många andra, som t.ex. Haga gymnasiet. Å andra sidan vet jag inte mycket om Haga, men av vad jag ha hört så är det inte så bra. Det är en väldigt stor skola med. Nästan 1000 elever. Stora klasser, vilket jag inte tor passar mig, somliga passar det säkert jättebra, men ja osm kommer som en så pass liten skola, nej jag tror inte på så stora klasser.

Falu fri är inte en stor skola, men inte är den jätteliten heller. För mig som kommer från en skola på totalt 60 elever, kändes Falu fri riktigt stor med sina 300-350 elever.

Så imorgon blir det att åka till skolan och ändra mina val.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0